Thursday, December 06, 2012

San Francisco - vinnipping og cornbread

Lørdag:

Vi sto opp og ruslet bort til en café ved hotellet og spiste "egg in a hole", som da er toast med egg inni. Deretter ble vi hentet av bilen og kjørt over til Treasure Island, det var nemlig én vinkel vi ikke hadde tatt bilder av byen fra. Fint der! 


Så dro vi mot Napa Vally, stedet med alle vingårdene! Først tok vi lunsj på en koselig restaurant, hvor jeg spesielt la merke til to ting:


1. Et bord med damer i 40-årene med identiske plastikk-fjes, samme klesstil og sveis. Skikkelig housewives of California. De så ikke blide ut, men det var kanskje bare botox. 

2. Cornbread er akkurat så godt som jeg forestilte meg! Det er en myk fluffy maiskake. Ikke for søt, men mild og god. Damn, that's good eating. Forsøkte meg på maisbrød når jeg kom hjem, klarte det nesten, men det ble ikke fluffy nok. Bugerne på dette stedet var visst best på hele turen, men det fikk jeg ikke med meg, da jeg bestilte sesongens grønnsaker. Masse grønnsaker. Og cornbread da.

Vi begynte med vinsmakingen etter lunsj, eller, jeg tar ikke sjansen på å nippe vin når det er 30 varmegrader og stekende sol, det er egentlig en oppskrift på hodepine. Jeg nippet på det meste, men ikke så mye som de som betalte for nippingen. Det kostet ca 20$ for 5-6 passelig klunker med vin. Det ble fire vingårder den dagen, alle var flotte å se på i solsteken. Utrolig fin natur! Snek til meg en vindrue fra en ranke, den liknet mest på et stort blåbær, og var ganske god! Noen skjønte hva bøtta på bordet var til, andre holdt på sin nordmanske overbevisning, og lot ikke en dråpe gå til spille.


På veien tilbake stoppet vi på en liten outlet i en times tid, men jeg handlet ikke så meget. Vel hjemme satt vi oss for å spille "old maid" med store M, til maten plutselig var servert. M hadde vært på "Chili's" og hentet en hel haug mat. Spennende med ordentlig take-away, American style. Det var ribs, sliders (miniburgere), maiskolber, pommes frites, tortillachips og mer spinat/artisjokk-dip, etc. etc. Supergodt og superbillig. Igjen et tilbud jeg ønsker meg i Norge, mer take-away, mer billigere!

No comments: