Thursday, October 22, 2009

Berlinblogg

Jeg har hatt en flott tur til Berlin :-D

Torsdag: Papa kjørte oss til flyplassen, vi møtte Svigers og hoppet på flyet. Det var fint høstvær og sol i Norge, men i Berlin regnet det aper og kaniner.

Hotellet var kjempekoselig og litt skummelt, med en gal resepsjonistdame, som ikke snakket mye engelsk, men som i alle fall kunne ett ord, "yesyesyesyes".
De har en greie for store flate hodeputer i Tyskland og steinharde madrasser, små TVer og ikke-eksisterende minibarer.
No worries, vi spiste god italiensk pizza og drakk apple caramel cinnamon-latte på liksom-Starbucks, "Balzac", og ruslet innover mot Alexanderplatz. (Senere fant jeg den ekte Starbucks også!)

Jeg blir alltid så facinert når jeg kommer til nye byer, så jeg gikk egentlig mest rundt og sa "ooooh, se på den og den og de og han...se på han...!"
Etter en tur på galleries Lafayette, et stort fint kjøpesenter, hvor en blinkende diskoand og et skjerf ble kjøpt, så ruslet vi til Checkpoint Charlie og tok et stilig bilde sammen med en kar i soldatuniform.
Deretter stilte vi sulten på en asiatisk restaurant som het "happy times", som virkelig tenkte på presentasjon (se på bildet bare). Etter maten hadde jeg og svigerfar en brette-serviett-konkurranse som begge tapte grundig.

Fredagen våknet vi en del senere enn frokosttid, kjøpte en paraply og tok taxi mot Kreuzberg, som jeg hadde fått anbefalt av en i klassen. Jeg fant en pin-upkalender og en stor vintage-butikk hvor jeg fant verdens søteste veske :-D
Vi var på et gigantisk teknisk museum sammen med svigers, og så masse tog, fly og nazi-ting.


Senere var det tid for vår første utelivstur i Berlin, så vi dro på "Maria am Ostbahnhof", en slags nedlagt fabrikk-klubb som minnet om blå, bare mye større. Bagel Boy syns vi måtte på noe enda særere og underground-ish, så da dro vi til en enda større, mye mer nedlagt fabrikk som het "Berghain". Der var det store, amerikanske dørvakter som glodde oss opp og ned i flere minutter (og spurte om hårsprayen min var tåregass) før vi fikk komme inn. Det var 7-800 høyttalere plassert rundt på dansegulvet visstnok, for en fin lyd, men jeg la mest merke til det store nærbildet av en f***e som hang på veggen der. Spennende opplevelse.

Lørdag brukte vi på å gå litt for oss selv i nærheten av og inni Kadewe, et gigantisk, fancyschmancy varehus på den Frogneraktige siden av byen (som forøvrig ikke er én by, mer som 20 vidt forskjellige).
Jeg små-shoppet en kjole, en ring og masse stæs, selvsagt ikke på Kadewe, men på C & A. Vi møttes alle fire utenfor den store kirken, gikk på Dunkin donuts (mmmmmmmmh) og drakk kaffe, så gikk vi hver vår vei igjen for mer shopping.

Etter en grei tapas-middag, og svigerfars nye hatt, dro vi til hotellet (yesyesyesyes) og tok en
lur.

Det var nemlig tid for: enda en tur ut! Denne gangen fikk jeg velge, så da ble det et sted som het "Weekend", som lå ved Alexanderplatz, i 12 etasje. Veldig fint. litt som The villa x 10, med god utsikt og...luft! Billig inngang denne gang, og fortsatt billig drikke.
Jeg gjorde min entrée ved å falle paddeflat på gulvet foran hele utestedet, men siden jeg er norsk sølte jeg hverken ut drinken i venstre eller shot'en i høyre. Kneet mitt var det verre med, det er lilla/blått/rosa/gult den dag i dag.
Her var det hakket mer mainstream, veldig koselige folk og en deilig lounge med store skinnsofa-senger. Ingen f***e på veggen da.

Søndagen våknet vi, fortsatt litt på druen, litt før elleve og sjekket ut av Hotel Novalis. Vi surret halvfulle rundt, før vi fikk i oss en god tysk frokost, med rundstykker, juice, pålegg, egg og kaffe (pris: 3,50 Euro) Så dro vi i dyrehagen :-D
Jeg vet ikke helt hva jeg syns om dyr i bur som blir glodd på og knipsa hele dagen, men guri så fine de er *knips knips*.
Jeg likte best sandkattene og de små hoppedyrene som jeg ikke fikk navnet på. BB likte apene. Vi var gira på pandaen, men han sov, så alt vi så var en ball med sort-hvit pels i hjørnet. Dessverre hadde vi dårlig tid, så vi rakk ikke å hilse på Isbjørnen Knut.

Trist nok ble det flyplasstid atter igjen, og hadde vi ikke sovnet oppå hverandre, fyllesyke som damn, før flyet rakk å lette, så hadde vi nok tenkt "oi, for en fin tur det var", mens vi så Berlin forsvinne under oss...sukk

1 comment:

Anonymous said...

Hørtes ut som en kjempebra tur!! :)