Friday, November 23, 2012

San Francisco - gobstoppers og outlethimmelen

Mandag:

Mandag våknet jeg i englevingesengen, ganske uthvilt, fortsatt litt komatøs. Etter en norsk frokost og en rask rådslagning om hva dagen burde bringe hoppet vi i soccer mom-bilen (7 seter) og dro mot byen Gilroy. Kusinen til Anders - M, hun er nemlig hjemmeværende husfrue, og hadde tid og lyst til å være privatsjåfør for oss flere av dagene. I Gilroy fins det nemlig en gigantisk outlet, med masse merkeklær og flotte priser.
Vi brukte vel en 7-8 timer på dette senteret.

Det var dessuten strålende sol og godt over 20 grader ute.

Når vi først kom til Gilroy ble jeg litt sjenert, alle selgerne var så "på". Bare man kikket inn døra, løp de mot deg og spurte hvordan det gikk og at de dessuten hadde tilbud på ditten og datten i dag. En service jeg begynte å like etter hvert som ferien gikk. Skal man prøve noe, selv om det bare er på "The H and M store", så tar de klærne, henger dem opp for deg, spør om de skal hente andre størrelser etc etc. Forskjellen er enorm fra Hennes & Mauritz i Norge, hvor de virkelig har et minimum av service. Dessuten var alle så nysgjerrig på Norge. Man følte seg liksom så betydningsfull. Folk er mye flinkere til å si hei, takk, ha det, ha en fin dag og unnskyld meg.

Sidenote: I tiden etter hjemkomsten var det like skuffende her som etter en England-tur. Man får stadig døra i fjeset, folk i butikk tillater seg å være uinteresserte og sure, andre presser seg inn på trikken før du kommer deg av. Hjertesukk.

Jeg shoppet og shoppet, kjøpte nike-sko (Jeg har masse nike-sko, men bare ett par fra Norge), nike-sokker, nike-treningstopper, Converse t-skjorte og sokker, store duftlys, små duftlys, kreatin, tranebærpiller nok til to års bruk (buy one, get one free), en fin ildfast form, en fiiiiiin veske fra Aldo (den koster 600 kroner her i Norge, jeg ga 140, det må man jo bare elske). +++

Mid-shopping-lunsjen tok vi på Applebees. Min første kjederestaurant i USA. Mest kjente er de for sin artisjokk -og spinatdipp som de har en superhemmelig oppskrift på. Den var veldig god, og senere i oppholdet smakte vi mange etterlikninger, ingen like gode.

Vi reiste utslitte hjem fra outlet-tur, det var godt med stor bil og stort bagasjerom.

Etter middag reiste vi ned til en giga-matbutikk, min første giga-matbutikk i USA. Tenk å ha slikt et utvalg, da skal det godt gjøres å bli så matlei som man blir i Norge til tider. Jeg kjøpte vel i ærlighetens navn mest godteri da. Gobstoppers, junior mints, red wines og de fantastiske hershey's cookies and cream (som jeg angrer på at jeg ikke kjøpte flere av, de er så syyyykt gode. Hvit sjokolade med kjeksbiter inni. De har dem i Norge, men bare små mini-plater som koster for mye).

Det var en dag i shoppingens tegn, men vi var veldig nysgjerrige på selve San Francisco. Dagen etter fikk vi endelig sett oss rundt der!




No comments: