Thursday, June 07, 2012

Skremmende øyenbryn

I morgen skal jeg og Karianne på visning i en leilighet! Et 5-mannskollektiv i Kirkeveien, som er overraskende billig og sentralt. Jeg krysser fingrene, for å slippe å bli hjemløs i en måned. Det er selvsagt mange som skal på visning, men vi får sjarmere beboerne. Ellers får vi finne på noe annet.

I tiden etter UiO, den siste uka altså, har jeg jobbet litt (Manpower har ikke ringt enda) og sett MYE på film. Jeg har sett gamle klassikere fra 90-tallet (The Bodyguard, What's love got to do with it), kjære "romantiske komedier" (Easy A, Valentine's day, He's just not that into you, The ugly thruth, Crazy stupid love).

Men en film som jeg så for noen dager siden var Joachim Triers "Oslo 31. August", som jeg hadde spart. På Danvik så jeg "Reprise", og fikk i tillegg møtt herr Trier i etterkant. Elsker måten han forteller på! Mye av grunnen til mine høye forhåpninger til Oslo 31. august var vel at jeg hadde hørt om den som en hyllest til Oslo. En hyllest til Oslo you say? Woop-woop!

I loved it! Herregud, for et språk. Filmen åpner med gamle bilder/klipp fra hovedstaden, mens folk snakker om  sine Oslo-opplevelser. Vi møter Anders Danielsen Lie i hovedrollen, og han gjør seg så godt på film han. Det er mye snakking, mye gåing og herlige voice-overs. Spesielt likte jeg scenen hvor han snakker om foreldrene sine og scenen hvor han sitter på Åpent Bakeri i Parkveien og lytter til andres samtaler.

Hvis jeg oversetter Hauntingly beautiful på Google translate, så står det skremmende vakker. Jeg ble ikke skremt av filmen akkurat, men det er en sånn film som man husker i ettertid. Mest stemningen kanskje.

In other news, på lørdag skal jeg på øyenbrynskurs. Ja, øyenbrynskurs. Med Fred Hamelten vel, norges ikke-norske guru av øyenbryn. Han har en venteliste så lang som et vondt tiår, kjendisene sverger til ham. Heldigvis fikk jeg et tilbud på kurset, det koster meg ikke mer enn 500 kroner, og da får jeg en spesialdesignet pinsett OG frukt/te/kaffe på kjøpet. Det høres kanskje teit ut, men øyenbryn er viktig det.

Etter kurset stikker jeg til Fredrikstad og blir der til tirsdag. Mini-ferie :)

Nå skal jeg se på Blue Valentine, The Tree of Life eller Shutter Island :) Er så deilig å ikke ha dårlig samvittighet for at man ikke leser pensum.



















Originalbildet er hentet fra: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7771277


No comments: